Hoe kan ik mijn dienstverlening verbeteren?

Meet je klantgerichtheid

Als jouw dienstverlening, omzet of klantbezoeken stagneren of dalen is het in kaart brengen van de klantgerichtheid een middel om deze inzichtelijk te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld door een mystery guest of een mystery shopper een goed beeld krijgen hoe je klanten te woord worden gestaan en hoe jouw dienstverlening verloopt. Het geeft je inzichten in welke vlakken er verbetering mag plaatsvinden en op welke gebied de medewerkers extra training of coaching nodig hebben. De gegevens van een dergelijk meting kun je bespreken in het werkoverleg of in een functioneringsgesprek. Meten is immers weten.

Verbeter je klantvriendelijkheid

Vriendelijkheid kost niets en geeft je zoveel meer dan je verwacht. Neem, bijvoorbeeld, klachten serieus. Klachten zijn kansen om de dienstverlening te verbeteren en ze geven je de kans je eigen vaardigheden te vergroten. Achterhaal wat de wensen van de klant zijn en geef een beetje extra dienstverlening zodat je de klant op een aangename manier kunt verrassen. Eén negatieve ervaring wordt wel negen keer doorverteld. Als je weet dat de beste manier om te adverteren mond-op-mond reclame is, laat deze dan positief zijn. Het scheelt dure advertentiekosten en het zal op een prettige manier jouw klantenkring verhogen.

Zorg voor actuele en juiste informatie

Geef de klant en jouw medewerkers de juiste en actuele informatie. Dit zal leiden tot tevreden klanten en medewerkers. Het geeft jouw bedrijf een professioneel imago. Ook geeft het je de mogelijkheid jouw vakkennis bij te houden.

Maak het de klant gemakkelijk

Wanneer je jouw dienstverlening makkelijk te begrijpen maakt dan komen klanten graag bij je terug. Dit zal kan leiden tot herhalingsaankopen en/of meer vaste klanten. Maak het kopen van producten of diensten gemakkelijk door deze eenvoudig en overzichtelijk te houden. Denk mee met de klant, geef wat past en wat gewenst is. Maak onderdelen zoals het invullen van webformulieren of het verrichten van betalingen eenvoudig. Je klant zal je dankbaar zijn en met plezier aankopen bij jou blijven doen.

Vraag klanten om terugkoppeling

De klant heeft de juiste informatie van jouw dienstverlening. Durf te vragen aan het eind van een telefoongesprek hoe de klant vindt dat hij geholpen is. Je kunt ook een evaluatieformulier toesturen, zodat de klant de tijd heeft rustig na te denken over zijn ervaringen en deze zorgvuldig met jou kan delen. Breng de suggesties voor verbeteringen ook aan in de dienstverlening en neem contact op om de klant te bedanken en bespreek wat je gaat doen met de voorgestelde suggesties. Deze terugkoppeling zal gewaardeerd worden en jouw evaluatieformulieren worden voortaan zorgvuldig ingevuld in plaats van ongeopend in de prullenbak te verdwijnen.

Hoe gaan wij met uw data om?

Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons privacy beleid.