Waar moet ik opletten als ik een eigen bedrijf wil?

Breng je doelgroep(en) in kaart

Als je de markt wil betreden is het van belang te weten aan welke groep mensen jij jouw onderscheidende producten of diensten wil aanbieden. Actuele marktgegevens kun je kopen bij de kamer van koophandel. Ook kun je informatie vinden over branchegegevens bij het CBS of het SCP. Je kunt ook je doelgroep observeren of vragen stellen. Deze laatst methodes kosten veel tijd en zijn arbeidsintensief. Kies een vorm die past bij jouw budget.

Bepaal met wie je samen wilt werken

Samenwerken kan je veel tijd en geld schelen. Doordat je krachten bundelt kun je een betere dienstverlening bieden. Twee weten immers meer dan één. Ook voor de voortgang van je dienstverlening is het beter om krachten te bundelen. Jouw dienstverlening loopt soepel door omdat er professionele vervanging is bij ziekte, vakanties of andere redenen van afwezigheid.

Onderzoek welke marketingmiddelen je nodig hebt

Stel vast welke middelen jij nodig hebt om de verkoop van je product en/of diensten te stimuleren. Ook is het belangrijk om te weten wanneer je welke marketingmiddel inzet. Je kunt eenvoudig in een schema noteren wat de kosten zijn van het marketingmiddel en wat de effectiviteit hiervan is. Op basis van dit schema kun jij de juiste beslissingen nemen om je bedrijf te promoten.

Bereken je kosten van oprichting

Het is belangrijk te weten hoeveel geld jij nodig hebt om je nieuwe bedrijf te starten. Enerzijds om te weten wanneer je investeringen terugverdiend hebt. Anderzijds welke aanloopkosten je terug kunt krijgen van de belastingdienst. Je kunt dan ook met een financieringsplan vaststellen hoeveel geld je kunt lenen bij een bank of hoe je op een andere manier de opstart van je onderneming kunt betalen. Ook kun je in dit plan vermelden hoe de leningen in redelijke tijd, denkt terug te betalen.

Stel vast onder welke naam je de markt wilt betreden

De naam van je onderneming is een belangrijk onderdeel. Deze is de basis voor je logo, de vindbaarheid en de bekendheid van je bedrijf. Neem dus de tijd om hierover na te denken en schakel eventueel ook professionele hulp in. De naam van jouw bedrijf zegt immers ook veel over jouw bedrijfsfilosofie en jouw dienstverlening. Je kunt ook een marketingbureau inschakelen, zodat jouw bedrijfsnaam de lading dekt van jouw diensten en/of producten. De basis voor een succesvolle bedrijfsvoering heb jij dan goed vast gelegd.

Hoe gaan wij met uw data om?

Door gebruik te maken van onze website gaat u akkoord met ons privacy beleid.